I/6 Oprava mostů Žalmanov

Informace o projektu

Začátkem května 2018 začala naše společnost provádět pro společnost EUROVIA CS rekonstrukci dvou mostních objektů na silnici I/6 ve směr z Prahy do Karlových Varů, v blízkosti obcí Žalmanov a Stružná. Investorem celé stavby je Ředitelství silnic a dálnic ČR.

Mostní objekty se nacházejí na hlavním tahu z Prahy do Karlových Varů na silnici I/6. Po plánovaném rozsáhlém diagnostickém průzkumu bylo rozhodnuto o částečné rekonstrukci.

Rekonstrukce obou mostních objektů probíhala souběžně při úplné uzavírce převádějící komunikace I/6, s objízdnou trasou přes obec Žalmanov, která leží přímo vedle procházející komunikace. Mostní objekty jsou od sebe vzdáleny 250 m po trase převáděné komunikace. Jedná se o dva téměř totožné betonové trojpolové mosty s rozpětím jednotlivých polí 12,5 + 12,5 + 12,5 m.

Mostní opěry jsou založeny hlubině na dvou řadách vibrovaných pilot. Dle projektu bylo navrženo podbetonování úložných prahů betonovou plombou z prostého betonu. Lícové strany a boky úložného prahu byly obetonovány tenkou železobetonovou stěnou. Závěrná zídka a křídla byla ubourána a provedena nová. Mostní pilíře jsou založeny plošně na celou délku skupiny šesti pilířů. Stávající pilíře byly obetonovány, a to vždy ve dvojici, tím vznikla na každém mostě šestice masivních pilířů půdorysného tvaru „I“.

Nosnou konstrukci tvoří v příčném řezu dvanáct prefabrikovaných předpjatých nosníků KA 67, na kterých byla vybetonována původně betonová spádová deska. V rámci rekonstrukce bylo navrženo vyfrézování stávajícího vozovkového souvrství spolu s izolací, odmontování stávajících svodidel, odbourání mostních říms a stávající spádové desky.

Bourací práce probíhaly postupně od mostu ev. č. 6-050 k mostu 6-050a. Poté byly odbourány závěrné zídky s křídly a z důvodu následné kontroly kotev předpětí byla očištěna čela prefabrikovaných nosníků. Poté byly vysokotlakým paprskem vody odstraněny stávající vrstvy sanace na lícních stranách úložných prahů a celé plochy pilířů a jejich stativ. Po zjištění narušeného betonu hloubkovou korozí výztuže v jednotlivých konstrukcích spodní stavby bylo investorem a projektantem rozhodnuto, že bude akusticky trasován a následně mechanicky odstraněn hloubkově narušený beton.

Na pilířích byla pomocí vlepených spřahujících trnů realizována železobetonová obetonávka jednotlivých dvojic pilířů. Pro betonáž bylo navrženo systémové bednění pro technologii betonáže samozhutnitelným betonem (SCC). Betonáž takto, ze všech stran, uzavřených pilířů pod stávajícím stativem probíhala tlakově pomocí betonážních ventilů v bednění s odvzdušňovacími kanálkami v nejvyšším místě.

Po odbourání mostního svršku bylo provedeno geodetické zaměření stávajících nosníků. Na jeho základě byla oproti projektu namísto třívrstvé navržena vozovka dvouvrstvá, a to z důvodu zvýšení tloušťky spádové betonové desky, do které bylo následně provedeno kotvení říms a mostních dilatačních závěrů. Před samotným bedněním spádové desky byly opískovány a ošetřeny kotvy předpětí prefabrikovaných nosníků v místě uložení na opěrách. Následně byly na povrchu mostovky ve spárách mezi prefabrikovanými nosníky vyvrtány otvory a nalepeny spřahující trny. Spádová deska je vyztužena KARI sítěmi ve dvou vrstvách.

Po vybetonování spádové desky byla provedena izolace a pomocí konzol po celé délce na obou stranách obou mostů byly realizovány monolitické mostní římsy. Z důvodu snížené tloušťky spádové desky byl použit snížený mostní odvodňovač. Svodidla jsou dle projektu navržena zábradelní se stupněm zadržení H2. Spodní podhled nosné konstrukce je otryskán vysokotlakým vodním paprskem o síle více než 2000 barů, následně bude provedena celoplošná sanace podhledu nosné konstrukce.

Zpevnění degradovaných svahů násypového tělesa na líci mostních opěr bylo provedeno kamennou rovnaninou, která bude na přechodu na zemní těleso bez zpevnění ukončena zatěžovací lavicí.

Vzhledem k tomu, že mosty jsou součástí hlavního spojení mezi Prahou a Karlovými Vary, bylo snahou dokončit stavbu v co nejkratším termínu. Rekonstrukce probíhala za úplné uzavírky komunikace na mostech, práce bylo proto nutné naplánovat s co nejlepší technologickou následností. 10. října došlo k obnovení dopravy na obou mostech, dokončovací práce pod mostem probíhaly do poloviny listopadu r. 2018.

Kontakt

Máte-li dotaz, týkající se této stavby, obraťte se na našeho zástupce:

Ing. Petr Popsimov

ředitel divize Dopravní stavby

Napsat zprávu Zobrazit kompletní kontaktní údaje
Ing. Petr Popsimov

Další reference

Most přes železniční trať Českých drah, Poděbrady

Most  SO 201 je součástí stavby, která má umožnit bezkolizní spojení dvou částí města rozdělených železniční tratí Kolín – Nymburk. Most tvoří monolitická podélně předpjatá betonová deska stavěná ve třech etapách na pevné skruži. Most je ve výrazném půdorysném oblouku, 10 polová konstrukce...

Zobrazit detail reference
Most přes železniční trať Českých drah, Poděbrady

Most přes řeku Vydru, Antýgl

Bývalý dvorec Otýgl leží uprostřed louky v údolí řeky Vydry v Šumavském národním parku. V letech 1523-1818 zde byla v provozu sklárna, která vyráběla duté sklo a skleněné kuličky pro růžence. Protože sklárna měla jen jednu pec – „ein Tigel" - získalo místo dnešní název Antýgl. Po uzavření hutě...

Zobrazit detail reference
Most přes řeku Vydru, Antýgl

Zobrazit všechny reference